Spis treści
Jak pokazują dane, zawarte w raporcie Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, najczęściej spożywanym przez Polaków napojem alkoholowym jest piwo - to aż 54 proc. alkoholu wypijamy w piwie. Mężczyźni piją alkohol niemal trzykrotnie częściej niż kobiety - średnio 98 dni vs 21 dni w ciągu roku.
Co wybierają mężczyźni?
Z kolei badanie "Kultura picia w Polsce - co o sobie myślimy?" pokazuje, że część Polaków nie postrzega piwa jako alkoholu – ze stwierdzeniem, że „piwo to nie alkohol” zgodziło się 12 proc. respondentów. Warto jednak dodać, że to męska część ankietowanych częściej popierała tę tezę, co jest spójne z preferencjami panów - znacznie większymi smakoszami tego trunku są mężczyźni. Aż 48 proc. mężczyzn pije piwo co najmniej raz w tygodniu w porównaniu do 23 proc. kobiet.
Kluczowy jest umiar
Badanie wykazało, że kobiety w znacznie mniejszym stopniu niż mężczyźni ulegają społecznej presji związanej
z piciem alkoholu i częściej preferują postawę abstynencką, postrzegając ją jako modną. 85 proc. kobiet uważa, że można dobrze bawić się bez alkoholu, podczas gdy wśród mężczyzn taką opinię podziela 70 proc. Dodatkowo, kobiety są nieco bardziej skłonne do odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu - 89 proc. z nich zgadza się ze stwierdzeniem, że umiar jest kluczowy (w porównaniu do 81 proc. mężczyzn). Co więcej, kobiety częściej postrzegają niepicie alkoholu jako rosnący trend (54 proc. kobiet vs 47 proc. mężczyzn). Nakłanianie do wspólnego picia irytuje 70 proc. kobiet, podczas gdy wśród mężczyzn ten odsetek wynosi 53 proc.
Przede wszystkim odpowiedzialność
Spożycie alkoholu zawsze powinno wiązać się z odpowiedzialną postawą i nie należy kierować się przy nim presją tłumu. Właśnie takie wartości wyznaje Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, który od wielu lat podejmuje działania edukacyjne mające na celu kształtowanie kultury odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu wśród Polaków. Tegoroczna edycja kampanii „Alkohol. Zawsze odpowiedzialnie” prowadzona jest pod hasłem „Jeśli % to tylko kulturalnie”.
Mity na temat alkoholu
"Z badań wynika, że wciąż funkcjonuje bardzo wiele mitów i stereotypów na temat spożycia alkoholu wśród kobiet i mężczyzn. Jednym z najbardziej powszechnych i zarazem najbardziej niepokojących jest twierdzenie powtarzane przez 12 proc. ankietowanych, iż piwo to nie alkohol. Być może jest to jedna z wielu przyczyn nadmiernego spożycia piwa w Polsce, w szczególności przez mężczyzn. Jak pokazują badania, kobiety są bardziej odpowiedzialne i asertywne w kwestii spożycia alkoholu i większość z nich preferuje postawę abstynencką" - mówi psycholożka Magdalena Chorzewska.
Co Polacy sądzą o alkoholu?
Jednym z popularnych społecznych przekonań jest stwierdzenie, że mieszanie różnych alkoholi przyspiesza upojenie - wierzy w to 76 proc. ankietowanych. Polacy również postrzegają spożycie alkoholu w Polsce jako wysokie w porównaniu do innych państw europejskich, a nie jest to zgodne z prawdą. Równocześnie pozytywniej postrzegają siebie w porównaniu do przeciętnego Polaka w kwestii częstotliwości spożycia alkoholu. Blisko 70 proc. ankietowanych uważa, że polskie społeczeństwo jest w czołówce państw europejskich, jeśli chodzi o ilość spożywanego alkoholu. Tymczasem Polacy wbrew przyjętym stereotypom konsumują tyle samo napojów w alkoholowych co przeciętny Europejczyk. Pod względem spożycia czystego alkoholu jesteśmy na 10. miejscu na liście 43 europejskich krajów, na równi z Austrią, Szwajcarią czy Estonią. Co więcej, twierdzenie o byciu liderem Polski na tle innych państw europejskich w konsumowaniu trunków procentowych znacznie częściej popierają kobiety (K:74% vs M:65%).
Każdy alkohol to alkohol!
Polacy mają różne skojarzenia z poszczególnymi rodzajami alkoholi. W przypadku mężczyzn najczęściej kojarzonymi z nimi napojami alkoholowymi są wódka (69%), piwo (59%) oraz whisky lub brandy (49%). Jeśli chodzi o kobiety, najczęściej kojarzone są one z winem (60%), z prosecco/winem musującym (42%) oraz drinkiem i likierem (42%). Wartym odnotowania trendem jest również to, że młodsze pokolenia znacznie częściej kojarzą kobiety z piwem bezalkoholowym niż starsi respondenci. Nie należy jednak zapominać, że każdy alkohol to alkohol. Polacy mają dużą tendencję do deprecjonowania słabszych trunków (12% pytanych nie uznaje piwa za alkohol). Niemniej w każdym przypadku – czy to pijąc wino, czy piwo – mamy do czynienia z napojami procentowymi, przy których spożyciu ważne jest zachowanie umiaru, niezależnie od okazji. Warto również pamiętać, że spożywanie piw 0% prowadzi do wyrobienia szkodliwych nawyków wśród młodszych Polaków, którzy w przyszłości, dzięki skojarzeniom tych napojów z alkoholem, mogą chętniej sięgnąć po trunki procentowe.