
Spis treści
Resort Rodziny, Pracy i Polityki społecznej przedstawił nową wersję projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Znalazły się w nim zmiany dotyczące wprowadzenia przepisów chroniących pracowników przed nadmierną temperaturą w pracy.
Ministerstwo zrezygnowało w nowej wersji z zapisów dotyczących dostosowania warunków pracy do tempa metabolizmu pracownika. Specjaliści uznali je bowiem za zbyt skomplikowane do powszechnego zastosowania.
Praca w upale. Co obejmą nowe przepisy?
Zgodnie z nowym projektem, pracodawcy mają być zobowiązani do zastosowania rozwiązań minimalizujących skutki upałów w zależności od rodzaju wykonywanej przez pracowników pracy.
Wśród nich jest zapis mówiący o tym, że w przypadku gdy temperatura w pomieszczeniu pracy z uwagi na warunki atmosferyczne przekroczy 28 stopni Celsjusza (przy pracach ciężkich – 25 stopni) pracodawca będzie zobowiązany zapewnić odpowiednie rozwiązania techniczne obniżające tę temperaturę.
Jeżeli względy technologiczne na to nie pozwalają i obniżenie temperatury nie jest możliwe wówczas powinien zastosować odpowiednie rozwiązania organizacyjne minimalizujące wpływ temperatury na zdrowie pracowników - czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia. Rozwiązania organizacyjne pracodawca będzie miał obowiązek ustalić po konsultacji z pracownikami w ramach komisji BHP.
Kogo nie obejmą zmiany?
W projekcie przewidziano wyjątki. Obowiązek zapewnienia maksymalnej dopuszczalnej temperatury nie obejmie m.in. prac w transporcie i w komunikacji, w jednostkach gospodarki komunalnej, jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej i jednostkach organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej zapewniających całodobową opiekę oraz w instytucjach opieki nad dziećmi do lat 3.
Ministerstwo planuje wprowadzenie przepisów od 1 stycznia 2026 roku. Nowy projekt rozporządzenia dostał już pozytywna opinię od Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Praca w wysokich temperaturach. Jak jest obecnie?
Obecnie nie ma w przepisach BHP określonej maksymalnej temperatury, w której może być wykonywana praca. Jednak obowiązki pracodawcy regulowane przez Kodeks pracy oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. mówią o konieczności zapewnienia pracownikom napojów gdy temperatury na otwartej przestrzeni przekraczają 25 stopni Celsjusza, a w pomieszczeniach biurowych - 28 stopni Celsjusza.