Obowiązki pracownika na L4. Tego błędu nie popełniaj, bo to może kosztować bardzo dużo!

Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Dostajemy zwolnienie lekarskie i idziemy chorować. Jakie obowiązki spoczywają na pracowniku, który jest na L4. Czy to lekarz informuje zakład pracy o zwolnieniu? Okazuje się, że to jest zadanie pracownika. Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) ostrzega, że zaniedbanie tego obowiązku może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji.
Gdy dostaniemy L4, musimy o tym niezwłocznie poinformować pracodawcę
Gdy dostaniemy L4, musimy o tym niezwłocznie poinformować pracodawcę
shutterstock

Zgodnie z przepisami, pracownik bezwzględnie musi jak najszybciej powiadomić pracodawcę o nieobecności w pracy, o jej przyczynie oraz o tym, jak długo go nie będzie. Jeśli nieobecność jest zaplanowana i wiąże się z np. z zabiegiem, informacja powinna zostać przekazana wcześniej. W przypadku nagłej choroby lub innej nieprzewidzianej sytuacji, zgłoszenie należy przekazać bez zwłoki, ale nie później niż w drugim dniu nieobecności.

Obowiązek pracownika

"Pracownik jest zobowiązany do poinformowania pracodawcy o swojej nieobecności przed jej zaistnieniem, jak również w czasie jej trwania, jeżeli nieobecność jest spowodowana okolicznościami nagłymi i nieplanowanymi. Kwestie dotyczące tych zagadnień precyzuje § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy" - informuje PIP na swojej stronie.

Jak poinformować pracodawcę o L4?

"Jeśli przepisy wewnątrzzakładowe nie określają sposobu zawiadomienia pracodawcy o przyczynie nieobecności pracownika w pracy, zawiadomienia tego pracownik dokonuje: osobiście lub przez inną osobę, telefonicznie lub za pośrednictwem innego środka łączności (e-mail, SMS) drogą pocztową, przy czym za datę zawiadomienia uważa się wtedy datę stempla pocztowego" – wskazała PIP.

Uwaga, groźba dyscyplinarki!

Niedopełnienie obowiązku poinformowania pracodawcy o nieobecności może mieć bardzo poważne konsekwencje. "Niewykonanie bądź nienależyte wykonanie przez pracownika obowiązku zawiadomienia pracodawcy o przyczynie nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania może się wiązać z uznaniem przez pracodawcę za okoliczność nieprzestrzegania ustalonej organizacji pracy i stanowić przesłankę pociągnięcia pracownika do odpowiedzialności porządkowej z art. 108 § 1 Kodeksu pracy. Co więcej, Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 16 czerwca 2004 r. (sygn. akt I PK 639/03) stanął na stanowisku, że pracownik powinien z własnej inicjatywy (osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej), w sposób wiarygodny i bez nieuzasadnionej zwłoki, powiadomić pracodawcę o przyczynie i przewidywanym okresie trwania swej nieobecności w pracy, a niewywiązanie się z tego obowiązku wskutek winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa pracownika może stanowić ciężkie naruszenie podstawowego obowiązku pracowniczego i dawać podstawę do rozwiązania umowy w trybie natychmiastowym" - podaje PIP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie? Chcesz uniknąć błędów żywieniowych? Być na czasie z najnowszymi zmianami w przepisach prawa medycznego, farmaceutycznego i praw pacjenta? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Newsletter
Drukuj
Skopiuj link