Zapadła decyzja ws. nowego przedmiotu w szkole. Nie wszystkim się podoba

Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Minister edukacji narodowej Barbara Nowacka ogłosiła, że edukacja zdrowotna będzie w 2025 roku przedmiotem nieobowiązkowym.
szkoła nauczyciel nauczycielka edukacja
Zapadła decyzja ws. nowego przedmiotu w szkole. Nie wszystkim się podoba
Shutterstock

W sieci decyzja ta wywołała fale komentarzy. Z kolei na antenie TVP Info do decyzji odniosła się ministra zdrowia Izabela Leszczyna. "Zdrowie jest najważniejsze. Dlaczego cieszę się, że w ogóle będzie, ale jestem, szczerze mówiąc, trochę załamana, wkurzona, na pewno zła, że nie będzie przedmiotem obowiązkowym " - podkreśliła. "Skąd dzieci mają się dowiedzieć o dojrzewaniu? Z Tik-Toka, który jest groźny i na którym jest mnóstwo fake newsów?" – dodała.

Edukacja zdrowotna nie będzie obowiązkowa

Zdaniem Leszczyny, decyzja ta może spowodować nierówności zdrowotne wśród dzieci. "Świadomi rodzice dzieci swoje na te zajęcia wyślą, a tacy, którzy zostali trochę oszukani przez polityków PiS-u, wrzeszczących na ulicach, że ten przedmiot jest czymś złym, to są rodzice trochę mniej chyba świadomi niestety" – zauważyła. Jej zdaniem, w przypadku tego przedmiotu szkolnego "zdrowie dzieci przegrało z polityką".

"Skąd dzieci mają się dowiedzieć o dojrzewaniu? Z Tik-Toka?”

Ministra Leszczyna wyjaśniła, że blisko 90 proc. treści w programie nie dotyka seksualności, zdrowia prokreacyjnego ani rozrodczości. "Skąd dzieci mają się dowiedzieć o dojrzewaniu? Z Tik-Toka, który jest groźny i na którym jest mnóstwo fake newsów?" – spytała retorycznie.

Spór wokół edukacji zdrowotnej

Według założeń przedmiotu, zdrowie traktowane jest szeroko i odnosi się do wszystkich sfer funkcjonowania. W tym kontekście wymienione są: zdrowie fizyczne, psychiczne, seksualne, społeczne i środowiskowe. Przeciwnicy nowego przedmiotu wysuwali jednak zarzuty dotyczące seksualizacji.

Podstawa programowa edukacji zdrowotnej obejmuje dziesięć działów. Są to m.in. podejmowanie działań wspierających zdrowie we wszystkich jego wymiarach na wszystkich etapach życia, rozumienie i akceptacja przemian oraz procesów w ludzkim ciele, monitorowanie własnego stanu zdrowia, rozumienie czynników wpływających na zdrowie oraz odpowiedzialne pełnienie ról społecznych i budowanie relacji opartych m.in. na wartości zdrowia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach nauczania ma być także rozwijanie takich umiejętności jak realizowanie działań wpływających na utrzymanie, poprawę i ochronę zdrowia, rozpoznawanie i reagowanie na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu, budowanie pozytywnego wizerunku siebie i innych osób oraz podtrzymywanie zdrowych relacji interpersonalnych, a także promowanie w swoim otoczeniu postaw opartych na zdrowym stylu życia.

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.