Spis treści
Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. Nowy system elektronicznej korespondencji ma znacznie ułatwić wysyłkę pism tą drogą zarówno obywatelom, jak i przedsiębiorcom. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.
E-doręczenia obejmą przychodnie i szpitale. Zmiany już od 1 stycznia 2025 r.
Zdaniem wiceministra cyfryzacji Dariusza Standerskiego, e-Doręczenia są sposobem na szybką i wygodną wymianę oficjalnej korespondencji między administracją państwową, firmami i obywatelami. Usługa, która stanowi kolejny krok w cyfryzacji państwa, pozwala na łatwe wysyłanie i odbieranie listów w formie elektronicznej. W dowolnym miejscu i czasie, bez konieczności wizyt w urzędzie czy stania w kolejce na poczcie. Co ważne, dokument nadany z użyciem e-Doręczeń jest równoważny prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru, a liczba podmiotów zobowiązanych do stosowania tej formy korespondencji stale rośnie – powiedział Standerski. Na liście podmiotów objętych obowiązkiem e-doręczeń znalazły się m.in. urzędy miast i gmin, starostwa, ministerstwa, a także Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS), Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) oraz publiczne szpitale, przychodnie i ośrodki zdrowia.
Kampania informacyjna i okres przejściowy do 31 grudnia 2025 r.
21 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelę, która wprowadza okres przejściowy w ustawie o doręczeniach elektronicznych do 31 grudnia 2025 r. W tym czasie ma zostać przeprowadzona szeroka kampania informacyjna mająca na celu promowanie e-Doręczeń w podmiotach publicznych. Zdaniem projektodawców, wprowadzenie okresu przejściowego do 31 grudnia 2025 r. pozwoli podmiotom publicznym na lepsze dostosowanie się do prowadzenia korespondencji przez system e-Doręczeń. W okresie przejściowym zostanie zapewniona równoważność doręczenia za pośrednictwem operatora pocztowego, ePUAP oraz innych systemów dziedzinowych z e-Doręczeniami. 22 listopada 2024 r. nowela została przekazana prezydentowi Andrzejowi Dudzie, a także skierowana do Senatu.
Korzystanie z e-Doręczeń
Ministerstwo cyfryzacji zachęca do założenia skrzynki do e-doręczeń już w tym momencie. Korzystanie z usługi jest bezpłatne. By zacząć korzystać z e-doręczeń należy wejść na stronę mObywatel.gov.pl, wypełnić wniosek o adres i skrzynkę do e-Doręczeń, sprawdzić wniosek, a następnie podpisać go elektronicznie profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym. Następnie należy odebrać potwierdzenie złożenia wniosku pod adresem e-mail wskazanym we wniosku. Aby aktywować skrzynkę do e-Doręczeń należy wejść na swoje konto na mObywatel w zakładkę Twoje skrzynki i kliknąć aktywuj skrzynkę. Następnie należy podać adres e-mail na który mają być wysyłane powiadomienia, zapoznać się z regulaminem i polityką prywatności i kliknąć aktywuj.