
Spis treści
Jak pokazują wyniki raportu Santander Consumer Bank przeprowadzonego w ramach akcji "Biustowniczki", 39 proc. kobiet w Polsce deklaruje, że nie zawsze ma łatwy dostęp do badań ginekologicznych, a 30 proc. zdecydowanie przyznaje, że jest on dla nich utrudniony. Najczęściej takiego zdania są Polki w wieku 18-29 lat. Ponad jedna czwarta badanych nie ma z tym żadnych trudności. Jedną z głównych przyczyn takiego stanu rzeczy jest długi czas oczekiwania na wizytę państwową czy kolejki do badań profilaktycznych, a jednoczesny brak funduszy na skorzystanie z prywatnej opieki lekarskiej.
- Wyniki naszego raportu wskazujące na trudności w dostępie do ginekologa są alarmujące. Dotyczy to szczególnie Polek, które mieszkają na wsiach, gdzie opieka ginekologiczna może być ograniczona. Aż 72 proc. z nich przyznaje, że nie jest im łatwo dostać się na wizytę – komentuje Magdalena Grzelak, Rzeczniczka Prasowa z Santander Consumer Banku.
Jakie badania ginekologiczne warto wykonywać profilaktycznie?
Ważnym elementem profilaktyki jest m.in. samobadanie piersi, które powinno się regularnie wykonywać w domu. Raport "Bezwstydnie zdrowe" wskazuje, że mimo iż 39 proc. kobiet przeprowadza samobadanie regularnie, nie mają pewności czy robią to dobrze. Największa niepewność jest wśród kobiet w wieku 60+ (45 proc.). 22 proc. ankietowanych czuje, że brakuje im wiedzy lub umiejętności, aby wykonać to badanie poprawnie. Z kolei 17 proc. nigdy nie sprawdziło stanu swoich piersi. Wśród wszystkich respondentek, jedna piąta deklaruje, że cyklicznie przeprowadza samobadanie i wie dokładnie jak to zrobić.
Także regularne konsultacje ginekologiczne są kluczowe dla zdrowia każdej kobiety. Podobnie jak badania hormonalne, cytologia, USG narządów rodnych czy testy na obecność wirusa HPV. Są to ważne elementy profilaktyki, które pozwalają na wczesne wykrycie niepokojących zmian.
Testy na obecność wirusa HPV, który jest główną przyczyną rozwoju raka szyjki macicy wciąż nie są popularne. Podobnie jak szczepienia przeciwko temu wirusowi. Z badania Santander Consumer Banku wynika, że jedynie 7 proc. Polek wykonało taką szczepionkę. Najczęściej były to osoby w wieku 18-29 lat (20 proc.). 21 proc. planuje to zrobić, a wśród nich najbardziej zainteresowane są dwudziesto- i trzydziestolatki (31 proc.). Z kolei największa grupa stanowiąca 64 proc. zdecydowanie deklaruje, że się nie szczepiła i nie zamierza tego zrobić.
Łatwiejszy dostęp do informacji i bezpłatne USG piersi dla kobiet
- Każda kobieta powinna mieć łatwy dostęp zarówno do specjalistów, jak i rzetelnej wiedzy w zakresie zdrowia ginekologicznego. Niestety, jak pokazuje nasz raport nie zawsze ma to miejsce. Dlatego też, już po raz drugi nasz bank jest partnerem strategicznym akcji "Biustowniczki", w której kobiety w wieku 18-35 lat mogą zdobyć informacje na temat prawidłowej profilaktyki oraz zrobić bezpłatne badanie USG piersi. Inicjatywa odbywa się w 9 miastach w Polsce, jest całkowicie darmowa i nie wymaga skierowań – tłumaczy Magdalena Grzelak z Santander Consumer Banku.