Jak chorują Polacy? Podejście do leczenia zmienia się z wiekiem

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Z badania "Jak chorują Polacy" wynika, że coraz częściej szukamy lepszej jakości usług medycznych i łatwiejszego dostępu do specjalistów. Widać to szczególnie wśród młodszych pokoleń. Co trzecia osoba z pokolenia Z rozważa zakup ubezpieczenia na życie, żeby mieć wsparcie w przypadku poważnych zachorowań. Jak sytuacja wygląda w przypadku najstarszych pacjentów? Czy decydują się na dodatkowo płatną diagnostykę?
Doctor,Is,Consulting,Patient,In,Modern,Fair,Clinic.,Healthcare,Professional
Jak chorują Polacy? Podejście do leczenia zmienia się z wiekiem
shutterstock

Badanie ujawniło wyraźne różnice w podejściu do diagnostyki zdrowotnej w zależności od wieku. Jak się okazuje, pokolenie Z częściej wyraża gotowość do ponoszenia wyższych kosztów, aby zapewnić sobie i swoim bliskim szybszą oraz bardziej komfortową opiekę zdrowotną.

Polacy a choroby. Czy korzystamy z prywatnej diagnostyki?

Aż 70 proc. przedstawicieli pokolenia baby boomers (powyżej 55. roku życia) wykonało badania diagnostyczne w ciągu ostatniego roku, podczas gdy wśród generacji Z (osoby urodzone między 1995 a 2010 r.) na tego typu badania zdecydowało się tylko 52 proc. ankietowanych.

Zdecydowane różnice widać również w podejściu do miejsca, gdzie Polacy wykonują badania. O ile 70% pytanych pacjentów robi je w ramach publicznej służby zdrowia, to wśród młodszych pokoleń odsetek ten spada do 55 proc. Młodsze pokolenia, szczególnie osoby urodzone na przełomie wieków, są bardziej wymagające i oczekują nie tylko szybkiego dostępu do usług medycznych NFZ, ale także jej wysokiej jakości.

Coraz częściej decydują się na badania w prywatnych placówkach, dzięki czemu mają szybszy dostęp do specjalistów. Co trzeci spośród pokolenia Z i co trzeci millenials (urodzeni między 1981 a 1994 r.) pytany w badaniu Nationale-Nederlanden zadeklarował, że jest gotowy wykupić ubezpieczenie zdrowotne. Starsze generacje znacznie rzadziej są otwarte na ich zakup – wśród generacji X (osoby urodzone między 1965 a 1980 r.) to 18 proc., a w baby boomers tylko 7 proc.

Młodsi czy starsi? Kto jest bardziej świadomy kolejnych etapów leczenia?

Badanie pokazało, że w razie choroby zrozumienie kolejnych etapów leczenia po postawieniu diagnozy może być trudne i zależy w dużej mierze od pokolenia. W przypadku starszych pacjentów (X, baby boomers) ok. 40 proc. ma pełną świadomość następnych kroków terapii, a 75–80% przynajmniej w ogólnym zarysie rozumie, co je czeka. Najmniej zorientowane są osoby z pokolenia Z, co jest związane z ich młodym wiekiem oraz brakiem doświadczenia w podobnych sytuacjach. Co ciekawe, Zetki częściej niż osoby starsze sądzą, że w razie potrzeby mogą liczyć na wsparcie znajomych lub skorzystać z płatnej opieki – mówi Michał Nestorowicz, dyrektor Segmentu Ubezpieczeń Indywidualnych w Nationale-Nederlanden.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak chorują Polacy. Najważniejszy jest termin wizyty

Decyzja o wyborze miejsca leczenia – czy w ramach prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego, czy państwowej służby zdrowia – zależy w głównej mierze od dostępności terminów. Aż 70 proc. Polaków wskazuje na ten czynnik jako kluczowy. Na drugim miejscu znajduje się bliskość placówki, co wskazuje połowa badanych, natomiast opinie o lekarzach zajmują trzecie miejsce (30 proc.), tuż przed ceną. Co ciekawe, dwa najczęściej wskazywane czynniki są szczególnie istotne dla starszych pokoleń, podczas gdy generacja Z częściej kieruje się opinią o personelu medycznym.

Różnice pokoleniowe widoczne są także w podejściu do konsultacji medycznych. Niezależnie od wieku ankietowani Polacy szukają porady u dwóch lub trzech lekarzy, a przypadki jeszcze szerszej weryfikacji schorzenia zdarzają się stosunkowo rzadko. Jednak wśród pokolenia Z aż 20 proc. osób, gdy zajdzie taka potrzeba, kontaktuje się z wieloma specjalistami.

Młodsi pacjenci są bardziej krytyczni

Ocena procesu leczenia także jest ściśle związana z wiekiem pacjentów. Mimo że odsetek osób, które korzystały z opieki szpitalnej, jest podobny we wszystkich generacjach (ok. 15 proc.), to Zetki są bardziej krytyczne w jej ocenie, analizując jakość świadczonej opieki. Młodsze pokolenie dużo niżej ocenia proces leczenia – z profesjonalizmu lekarzy i personelu medycznego zadowolonych jest 65 proc. badanych (w porównaniu do 88 proc. wśród baby boomers), z komfortu pobytu w szpitalu 70 proc. (84 proc. wśród baby boomers), a z jakości jedzenia tylko 40 proc. (ponad połowa wśród baby boomers).

Z czego wynika ta różnica? Starsi pacjenci mogli mieć w poprzednich dziesięcioleciach doświadczenia gorszej obsługi szpitalnej i przez to zdają sobie sprawę z postępu w standardach opieki i metodach leczenia. Gen Z takich odniesień nie ma i dlatego może te aspekty gorzej oceniać.

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie? Chcesz uniknąć błędów żywieniowych? Być na czasie z najnowszymi zmianami w przepisach prawa medycznego, farmaceutycznego i praw pacjenta? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Newsletter
Drukuj
Skopiuj link