Potwierdzanie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej. Postulaty Komisji Unii Metropolii Polskich ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty
Komisja Unii Metropolii Polskich ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia opublikowała postulaty ws. korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Chodzi m.in. o rozwiązania dotyczące dekoncentracji uprawnień do wydawania decyzji, ujednolicenia właściwości miejscowej organu, czy opłat powiatu za pobyt dziecka umieszczonego w ZOL na podstawie postanowienia sądu.
świadczenia opieki zdrowotnej, zdrowie, lekarz
Potwierdzanie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej. Postulaty Komisji Unii Metropolii Polskich ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia
shutterstock

Świadczenia opieki zdrowotnej mają na celu zachowanie zdrowia, zapobieganie chorobom i urazom, wczesne wyrywanie chorób, leczenie, pielęgnację oraz zapobieganie niepełnosprawności i jej ograniczenie. W piątek, 4 kwietnia 2025 r. Komisji Unii Metropolii Polskich ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia opublikowała postulaty zmian w obszarze korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Poniżej prezentujemy listę postulatów.

Dekoncentracja uprawnień do wydawania decyzji

Zgodnie z art. 54 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, do zadań wójta, burmistrza, prezydenta miasta należy wydawanie decyzji potwierdzających prawo do świadczeń zdrowotnych osób nieubezpieczonych, których dochód jest poniżej kryterium dochodowego w pomocy społecznej. W ocenie UMP, ze względu na treść tego przepisu, prowadzenie postępowań jest nieefektywne. Unia proponuje, by wprowadzić w art. 54 ust. 11 rozwiązanie umożliwiające udzielenie przez wójta (burmistrza, prezydenta) upoważnienia do wydawania decyzji w sprawie potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej pracownikom ośrodka pomocy społecznej innym niż kierownik ops, analogicznie jak w wypadku upoważnień wydawanych na gruncie ustawy o pomocy społecznej (art. 110 ust. 7 i 8). W ocenie Unii, usprawniłoby to prowadzenie postępowań w sprawie potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej. Obecnie, upoważnienie może być wydawane tylko kierownikom.

UMP zaproponowała, by art. 54 ust. 11 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych brzmiał następująco: „Wójt (burmistrz, prezydent) gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania świadczeniobiorcy może upoważnić swojego zastępcę, pracownika urzędu albo kierownika ośrodka pomocy społecznej, dyrektora centrum usług społecznych lub kierownika innej jednostki organizacyjnej gminy, a także inną osobę na wniosek kierownika ośrodka pomocy społecznej, dyrektora centrum usług społecznych lub kierownika innej jednostki organizacyjnej gminy, do załatwiania spraw i wydawania decyzji w jego imieniu dotyczących potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej.”

Ujednolicenie właściwości miejscowej organu

Kolejnym postulatem jest ujednolicenie właściwości miejscowej organu. UMP przypomniało, że zgodnie z art. 54 ustawy zdrowotnej do wydania decyzji w sprawie potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej jest wójt (burmistrz, prezydenta) gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania świadczeniobiorcy, a prawo do tych świadczeń często jest potwierdzane osobom bezdomnym, które nie mają miejsca zamieszkania. W takich przypadkach właściwość miejscowa ustalana jest na podstawie przepisów ogólnych. Unia wskazała, że te same ośrodki pomocy społecznej udzielając pomocy społecznej osobom bezdomnym, ustalają właściwość miejscową w oparciu o przepisy szczególne, które zawiera ustawa o pomocy społecznej. W związku z powyższym, Unia postuluje o to, by potwierdzenie prawa wydawała gmina, z którą świadczeniobiorca jest związany, analogicznie jak na gruncie u.p.s. i proponuje dodanie w art. przepisu szczególnego określającego właściwość miejscową w przypadku świadczeniobiorców niemających miejsca zamieszkania.

Unia zwróciła także uwagę, że reformy wymaga sam system poświadczenia prawa do świadczeń zdrowotnych. W praktyce decyzje są wydawane odnośnie okresów niekiedy sprzed kilkunastu lat. Odtworzenie sytuacji dochodowej danej osoby w tak odległym czasie nastręcza trudności. Ponadto liczba wydawanych decyzji odmownych jest znikoma. Należy zatem przeanalizować alternatywne sposoby przyznawania prawa do świadczeń zdrowotnych w wypadku osób nieubezpieczonych zdrowotnie – przekazano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miesięczna opłata za wyżywienie i zakwaterowanie dziecka do ukończenia 18. roku życia

Kolejny postulat dotyczył opłat powiatu za pobyt dziecka umieszczonego w zakładzie opiekuńczo-leczniczym na podstawie postanowienia sądu. W ocenie UMP, obowiązujące przepisy stwarzają wątpliwości, kto jest zobowiązany do ponoszenia opłaty (powiat, czy rodzic) w szczególności w sytuacji, gdy dziecko zostaje umieszczone w ww. placówkach w trybie zabezpieczenia na czas trwania postępowania o pozbawienie bądź ograniczenie władzy rodzicielskiej. Unia jest za doprecyzowaniem, czy każde umieszczenie przez sąd dziecka w zakładzie opiekuńczo-leczniczym, w zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym lub w zakładzie rehabilitacji leczniczej należy interpretować jako pozbawienie opieki i wychowania rodziców w rozumieniu ustawy zdrowotnej.

Okresowe badania chorych psychicznie mieszkańców DPS

Ostatnim z postulatów UMP jest uwzględnienie w ustawie o ochronie zdrowia psychicznego wprost w przepisach zasad finansowania okresowych badań stanu zdrowia psychicznego w zakresie uzasadniającym pobyt w DPS osób chorych psychicznie. Takie osoby, zgodnie z ustawą z 19 sierpnia o ochronie zdrowia psychicznego, powinny podlegać badaniom okresowym co najmniej raz na 6 miesięcy. UMP wskazała, że w praktyce podmioty lecznicze niejednokrotnie odmawiają wykonania tych badań, uzasadniając to koniecznością ponoszenia ich kosztów, które w ich ocenie powinny obarczać jednostki organizacyjne pomocy społecznej. UMP zaproponowała, by dodać art. 38 ust. 6 ustawy o ochronie zdrowia psychicznego w brzmieniu: „Badania, o których mowa w ust. 5, realizowane są na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 146 z późn. zm.)”.

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć jak dbać o swoje zdrowie? Chcesz uniknąć błędów żywieniowych? Być na czasie z najnowszymi zmianami w przepisach prawa medycznego, farmaceutycznego i praw pacjenta? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Newsletter
Drukuj
Skopiuj link