Bezpłatne badanie USG piersi dla kobiet. Rusza akcja "Biustowniczki"

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Wiedza ginekologiczna w Polsce to temat, który wciąż wymaga większej uwagi zarówno ze strony systemu edukacji, jak i społeczeństwa – wynika z raportu Santander Consumer Banku "Bezwstydnie zdrowe". Tymczasem to właśnie wiedza z zakresu profilaktyki zdrowia ginekologicznego pozwala na świadome zadbanie o swoje ciało i regularne badania.
usg lekarz badanie
Bezpłatne badanie USG piersi dla kobiet. Rusza akcja "Biustowniczki"
shutterstock

Mimo stopniowego wzrostu świadomości na temat wiedzy ginekologicznej, nadal istnieje wiele barier, z którymi mierzą się Polki. Ponad 40 proc. kobiet ocenia poziom edukacji na temat profilaktyki zdrowia ginekologicznego jako przeciętny, a 19 proc. jako słaby, ponieważ uważają, że rzetelne informacje są trudno dostępne lub niewystarczające. Jedynie 5 proc. Polek ma poczucie, że jest on bardzo dobry – czytamy w raporcie Santander Consumer Banku. Co więcej, blisko 50 proc. kobiet ocenia swoją wiedzę jako podstawową i chciałyby dowiedzieć się więcej.

Poziom edukacji ginekologicznej w Polsce nie napawa optymizmem

Cykliczne kontrole ginekologiczne powinny być stałym elementem życia kobiet niezależnie od wieku. Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia, każdego roku u około 20 tys. kobiet diagnozowany jest rak piersi. Jest to najczęstszy nowotwór złośliwy wśród pań.

Jak wynika z przeprowadzonego badania, ponad 60 proc. kobiet ocenia poziom edukacji ginekologicznej jako przeciętny lub wręcz słaby. Jedynie 30 proc. respondentek uznaje swoją wiedzę za dobrą, choć zaznaczają, że informacji mogłoby być więcej.

- Edukacja ginekologiczna w Polsce wciąż pozostawia wiele do życzenia. Choć dostęp do informacji na ten temat staje się coraz łatwiejszy dzięki internetowi, to niestety nie wszystkie dostępne źródła są rzetelne. W sieci możemy natknąć się na wiele mitów, które mogą wprowadzać w błąd, zamiast uczyć o prawdziwych zagrożeniach i zasadach dbania o zdrowie – uważa Magdalena Grzelak, rzeczniczka prasowa Santander Consumer Banku.

Jej zdaniem, podnoszenie świadomości kobiet w tym zakresie jest bardzo ważne - szczególnie, że prawie jedna piąta pań uznaje, że nie wie wystarczająco dużo. Taki sam odsetek deklaruje także, że nie zna wytycznych dot. rekomendowanych częstotliwości wizyt u ginekologa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiedza na temat badań profilaktycznych

Dostępność do edukacji ginekologicznej bezpośrednio przekłada się na poziom wiedzy kobiet na temat dbania o swoje zdrowie. Jak pokazuje raport, ponad jedna trzecia respondentek (34 proc.) deklaruje, że ocenia swoją znajomość dostępnych sposobów profilaktyki dobrze i korzysta z nich, aby sprawdzać swoje zdrowie. 46 proc. deklaruje, że mają podstawowe informacje, ale chciałyby dowiedzieć się więcej. Z kolei 18 proc. respondentek przyznaje, że nie wie wystarczająco dużo.

Analiza wyników wskazuje, że im starsze panie, tym ocena ich wiedzy jest lepsza. Kobiety w wieku 40-49 lat i 50-59 lat najczęściej deklarują, że są dobrze poinformowane i korzystają ze sposób profilaktyki zdrowia ginekologicznego. Jest to odpowiednio 43 i 42 proc. Odwrotną zależność widać wśród młodszych respondentek. Im młodsza badana, tym więcej chciałaby się dowiedzieć. Wśród osób 18-29 lat aż 61 proc. tak uważa, a wśród kobiet 30-39 lat odsetek ten maleje do 51 proc.

Darmowe badania USG piersi dla kobiet

Badania ginekologiczne to kluczowy element dbania o zdrowie. Pozwalają one monitorować stan organizmu i w porę wykrywać ewentualne nieprawidłowości. Dzięki nim można uniknąć wielu poważniejszych problemów zdrowotnych i mieć pewność, że wszystko jest w porządku.

Santander Consumer Bank po raz drugi współorganizuje akcję pt. "Biustowniczki". Dzięki niej kobiety w wieku 18-35 lat mogą nauczyć się więcej o zdrowiu ginekologicznym oraz zrobić badanie USG piersi. Inicjatywa odbywa się w kilku miastach w Polsce, jest całkowicie darmowa i niepotrzebne są zapisy. - Serdecznie zachęcamy do wzięcia udziału w akcji. Mamy nadzieję, że dzięki tej kampanii podniesiemy świadomość kobiet na temat profilaktyki – dodaje Magdalena Grzelak z Santander Consumer Banku.

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Newsletter
Drukuj
Skopiuj link