Napoje alkoholowe trudniej dostępne? Będą ograniczenia w promocji napojów alkoholowych. Projekt trafił do uzgodnień

Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt nowelizacji zakładający m.in. działania na rzecz ochrony bezpieczeństwa konsumentów, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży, a także ograniczenie promocji napojów alkoholowych. Jest on następstwem m.in. pojawienia się tzw. alkotubek.
alkohol, ograniczenia, promocja
Napoje alkoholowe trudniej dostępne? Będą ograniczenia w promocji napojów alkoholowych. Projekt trafił do uzgodnień
shutterstock

Do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Jest to odpowiedź na zdiagnozowane problemy dotyczące dostępności napojów alkoholowych.

Napoje alkoholowe trudniej dostępne? Będą ograniczenia w promocji napojów alkoholowych. Projekt trafił do uzgodnień

W projekcie zaproponowano, by opakowania, w których sprzedawane są napoje alkoholowe o nieprzekraczającej pojemności 300 ml, były wykonywane wyłącznie ze szkła lub metalu. Ich wygląd oraz treści umieszczone na opakowaniu nie mogą:

  1. zachęcać do spożywania napojów alkoholowych przez osoby do lat 18,
  2. łączyć spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną bądź kierowaniem pojazdami;
  3. zawierać stwierdzeń, że alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych;
  4. zachęcać do nadmiernego spożycia alkoholu;
  5. przedstawić abstynencji lub umiarkowanego spożycia alkoholu w negatywny sposób;
  6. podkreślać zawartości alkoholu w napojach alkoholowych jako cechy wpływającej pozytywnie na jakość napoju alkoholowego;
  7. wywoływać skojarzeń napoju alkoholowego z:
    1. atrakcyjnością seksualną,
    2. relaksem lub wypoczynkiem,
    3. nauką lub pracą,
    4. sukcesem zawodowym lub życiowym;
  8. budzić wątpliwości ani wprowadzać w błąd w zakresie identyfikacji napojów alkoholowych;
  9. uniemożliwiać odróżnienie napojów alkoholowych od innych środków spożywczych, w szczególności od środków spożywczych przeznaczonych dla dzieci

Ponadto, projekt zakłada zakaz wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna. Chyba, że przepisy odrębne stanowią inaczej. Dodatkowo, zostanie nałożony na sprzedawców lub podających napoje alkoholowe obowiązek odmowy sprzedaży lub podania napojów alkoholowych osobom, które nie okazały dokumentu potwierdzającego ich wiek. Sprzedawca lub podający alkohol będzie zobligowany każdorazowo żądać okazania powyższego dokumentu, w przypadku wątpliwości co do ukończenia przez nabywcę 18. roku życia.

Ograniczenie promocji napojów alkoholowych

Projekt nowelizacji zakłada także uwzględnienie nowego brzmienia definicji dotyczącej promocji napojów alkoholowych. Zostanie ona uzupełniona o: sprzedaż napojów alkoholowych z zastosowaniem upustów, rabatów, bonifikat, pakietów i programów lojalnościowych, darowizn, nagród, wycieczek, gier losowych, zakładów wzajemnych, wszelkich form użyczeń, transakcji wiązanych, wszelkiego rodzaju talonów i bonów oraz udzielania innych niewymienionych z nazwy korzyści majątkowych lub osobistych dla nabywcy napojów alkoholowych. Projektodawcy wskazują, że chodzi o wykluczenie wątpliwości interpretacyjnych w tym zakresie oraz wyeliminowanie negatywnych oddziaływań, w których konsekwencji spożycie alkoholu może się zwiększać.

Wyższe kary za nielegalne reklamy i promocję napojów alkoholowych

Zaostrzone zostaną także sankcje związane z problemem nielegalnej reklamy i promocji napojów alkoholowych. Zaproponowano podniesienie minimalnej oraz maksymalnej wysokości kary grzywny od 20 000 do 750 000 zł oraz uzupełnienie katalogu kar o ograniczenie wolności, z możliwością zastosowania obu kar łącznie. Obecnie grzywna wynosi od 10 000 do 500 000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt zakłada wejście w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

©℗
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję.
Newsletter
Drukuj
Skopiuj link