Spis treści
Badania wykazały, że w strefach o wyższym natężeniu ruchu drogowego, takich jak ścisłe centrum Warszawy, stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) przekraczają progi bezpieczeństwa określone przez międzynarodowe organizacje.
"Dodatkowo obliczone ryzyko zachorowania na raka dla dzieci i dorosłych, związane z ekspozycją na pył drogowy, wskazuje na wysokie ryzyko nowotworowe. Wyniki naszych badań wskazują więc na pilną potrzebę zarówno działań naukowych, jak i interwencji rządowych w celu ograniczenia zagrożeń zdrowotnych związanych z WWA w miejskim pyle ulicznym” – podkreśliła dr Sylwia Dytłow z Zakładu Magnetyzmu Instytutu Geofizyki PAN.
Dr Dytłow kieruje projektem, w ramach którego opracowuje nowatorską metodę szybkiej oceny stężeń WWA w pyłach drogowych za pomocą parametrów magnetycznych. W czasopiśmie "Environmental Geochemistry and Health" opublikowano wyniki badań dotyczące wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w powietrzu.
Najmniejsze cząsteczki to największe zagrożenie
"Wyniki naszych badań pokazują, że to te najdrobniejsze frakcje pyłu drogowego stanowią największe zagrożenie zdrowotne, zwłaszcza w gęsto zaludnionych i intensywnie zurbanizowanych obszarach. Przekroczenie progów bezpieczeństwa dla WWA w pyłach drogowych potwierdza potrzebę skuteczniejszego monitorowania zanieczyszczeń w miastach" – zauważyła dr Dytłow z Zakładu Magnetyzmu Instytutu Geofizyki PAN.
Brakuje badań
Pył drogowy jest jednym z głównych nośników szkodliwych substancji, w tym wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA). Stanowi to mieszaninę cząsteczek pochodzących z procesów naturalnych i działalności antropogenicznej, które osadzają się na nawierzchniach dróg. Powstają m.in. w wyniku spalania paliw, emisji spalin, zużycia opon czy tarcia klocków hamulcowych.
W Polsce brakuje kompleksowych badań dotyczących przestrzennego rozkładu WWA w pyłach drogowych. "Nasz projekt, dzięki szerokiej bazie pomiarów, pozwoli na precyzyjne określenie poziomu zanieczyszczenia w różnych częściach miasta. Wnioski z tych badań będą miały kluczowe znaczenie dla poprawy jakości powietrza i ochrony zdrowia publicznego" - wyjaśniła badaczka.
Długa ekspozycja może skutkować problemami zdrowotnymi
Naukowcy z Instytutu Geofizyki PAN badają różne frakcje granulometryczne pyłu ulicznego, które mogą mieć odmienne własności np. magnetyczne, lub różnić się pod względem szkodliwości oddziaływania na zdrowie ludzkie.
W ocenie badaczy dzięki metodzie z użyciem parametrów magnetycznych możliwe będzie tańsze i mniej czasochłonne monitorowanie zanieczyszczeń, co może przyczynić się do lepszej ochrony zdrowia mieszkańców miast.
"Głównym celem naszego projektu jest opracowanie narzędzi do szybszej i tańszej oceny zanieczyszczeń WWA w pyłach drogowych. W szczególności chcemy dostarczyć nowe narzędzie, które pozwoli na efektywne monitorowanie poziomu tych substancji w miastach, gdzie występuje największe zagrożenie dla zdrowia mieszkańców" – wyjaśniła dr Dytłow.
Jak bowiem przypomniała, długotrwała ekspozycja na zanieczyszczenie powietrza powoduje liczne problemy zdrowotne i choroby, takie jak miażdżyca, choroby układu oddechowego, w tym przedwczesną śmiertelność.